Aan de slag met datagedreven werken
Ook jij kan datagedreven werken
Datagedreven werken draait om het nemen van beslissingen en het sturen van processen op basis van data. Dat is wel even wat anders dan in plaats van je onderbuikgevoel of intuïtie beslissingen nemen. Zo’n datagedreven aanpak betekent het analyseren van gegevens om patronen te herkennen, toekomstige trends te voorspellen en zo beter onderbouwde keuzes te maken.
Uiteraard is het belang dat deze datagedreven aanpak je naar betere beslissingen gaat leiden. En wij gaan je helpen met een datagedreven aanpak!
Datagedreven transformatie
We kunnen je assisteren in je transformatie naar een datagedreven organisatie. EasyData is een technisch gedreven organisatie met resultaat als doel. Verwacht van EasyData geen lange verkoop gesprekken, wij zijn data wetenschappers en daar ga je mee in gesprek. Om dat gesprek de inhoud te geven waar we allemaal naar zoeken, hebben we allereerst gegevens nodig.
Die gegevens van jouw organisatie zijn de gegevens die wij nodig hebben bij het beoordelen van je vraag. De specifieke data waarmee je werkt, zul je met ons moeten delen. Die gegevens kunnen bijvoorbeeld verkoopgegevens, klantgegevens, operationele cijfers of enquêteresultaten zijn. Op basis daarvan kunnen we analyses uitvoeren, trends herkennen of suggesties doen voor verdere stappen.
Datagedreven en datascience
Ik wil gewoon eens spreken over data science met EasyData
Dat kan, we begrijpen dat je niet meteen je gegevens wilt delen. Je bent gewoon belangstellend over wat je zoal kan bereiken met datagedreven werken. Dat is goed nieuws en ook met die houding kan je bij ons terecht. Een gesprek vandaag met een geïnteresseerde organisatie zal ons de klantrelatie van morgen opleveren. Het is altijd goed om elkaar wederzijds nader te leren kunnen voordat we in detail naar je gegevens gaan kijken. In zo’n verkennende fase gaan we samen beoordelen of we tot een geslaagde match kunnen komen. Om te beoordelen, of in dit geval vraag en aanbod met elkaar in overeenstemming zijn vragen we je om concreet te worden in je vraagstelling.
Je doelstelling voor datagedreven werken
Een ander aspect dat bij datagedreven werken aan de orde komt is je doelstelling. Welke specifieke doelen heb je voor ogen om datagedreven werken binnen je organisatie zinvol te maken? Voor onszelf en veel van onze klanten speelt het verbeteren van de efficiëntie een grote rol.
Zo zou je doel voor datagedreven werken kunnen zijn dat je wilt werken aan het verhogen van de omzet. Om de omzet te verhogen met een dat gedreven aanpak, kun je data gebruiken om diepgaande inzichten te verkrijgen en betere beslissingen te nemen. Een concrete manier waarop je datagedreven werken kunt inzetten om omzetgroei te realiseren is het analyseren van klant informatie. Door klantdata te analyseren, kun je klanten segmenteren op basis van hun koopgedrag, demografische gegevens of voorkeuren. Dit stelt je in staat om gerichte marketing- en verkoopstrategieën te ontwikkelen.
We delen je zorg bij het nemen van verantwoorde beslissingen
De zorg van iedere commerciële organisatie is het voorkomen van klantverloop. Sprekende voor EasyData zelf, hebben we een productcyclus waar we in onze klant benadering rekening mee moeten houden. Realiseer dat EasyData als meer dan 25 jaar bestaat. Je hoeft geen technisch innovator te zijn om te begrijpen dat onze producten er vandaag anders uitzien dat 25 jaar geleden. Die kennis maakt ons ervaringsdeskundige binnen het domein van klantbehoud. Klanttevredenheid is cruciaal om een duurzaam bedrijfsvisie te behouden. In ons geval staat het al in onze bedrijfsnaam, door data-analyse kun je identificeren welke factoren bijdragen aan churn (dat is het mooie woord voor klantverloop) en daarop proactieve stappen ondernemen om mogelijk klantverlies te voorkomen.
EasyData voorspelt je de toekomst
Zoals in ons logo al staat omschreven “Capture tomorrow today”. Die slogan brengt ons tot het onderwerp van voorspellende analyse. Je datagedreven organisatie is in staat om gebruik te maken van data om te voorspellen welke klanten het meest waarschijnlijk zullen vertrekken. Richt je marketing en de daarbij een rol spelende data in om deze trend te voospellen. Zodra je datagedreven gaat werken zal je merken dat het anticiperen op mogelijk klantverloop als vanzelf wordt opgenomen in je bedrijfsstrategie op basis van gegevens die een prettig inkijkje naar de toekomst geven!
We gaan de toekomst voorspellen
Een andere manier om voorspellingen te doen is voorspellende analyse. In een datagedreven organisatie is het monitoren van je klantenservice. Graag gaan onze dataspecialisten met jou in gesprek over de interessante mogelijkheden op dit gebied. Technische uitdagingen om bijvoorbeeld om klant ondersteuningsgesprekken in data te vangen. Speech 2 text is geen toekomstgeluid meer. Iedere moderne auto kan je spraak omzetten naar commando’s. Zo kan je nu ‘Easy’ supportgesprekken omzetten naar tekst en om dan vervolgens met de ‘Data’ aan de slag te gaan!
Middels dashboards die we het liefst eenvoudig houden kan je op basis van je producten of dienstenpakket je klanten of relaties benaderen op basis van de bij deze groep aanwezige wensen en vereisten.
De dataoplossingen van EasyData hebben als doel jou te ondersteunen!
EasyData oplossingen van ondersteunen je doel!
Voor de beoordeling of je zinvolle data hebt voor datagedreven werken, is essentieel om effectieve analyses en beslissingen te kunnen maken. Laten we daarvoor eens beginnen met de definitie van je doelstellingsplanning. Voordat je mogelijk vastloopt in het ontwarren van je eigen data-snelweg, is het goed om een stip aan de spreekwoordelijke horizon te zetten. Wat wil je bereiken met datagedreven werken? Deze fase omvat voor jou en je organisatie de taak om te definiëren welke specifieke en meetbare gegevens doelen je kan vaststellen. Die doelen moeten natuurlijk aansluiten bij de mogelijkheden van data gedreven werken.
Zodra je de meetbare gegevens te pakken hebt gaan wij er voor het gemak vanuit dat hierin de databronnen verzameld zijn die een data gedreven aanpak mogelijk maken. Op dat moment wordt het zinvol om je op concrete datagedreven oplossingen te gaan richten.
Datagedreven criteria
Hier zijn enkele criteria om te bepalen of je meetbare data hebt die in de basis geschikt is voor een datagedreven aanpak. Wij kijken allereerst naar de relevantie van je data. Die data zal betrekking moeten hebben op het probleem of de vraag die je wilt aanpakken, anders heb je niets aan die data. Dat is makkelijker gesteld dan beoordeelt.
Daarvoor stellen we voor dat je jezelf vragen stelt zoals:
Sluiten de datagegevens die ik nu heb aan bij mijn vastgestelde bedrijfsdoelen?
Heb ik data die een datagedreven aanpak mogelijk maakt?
Als toelichting op die vraag moet je de kernvraag helder voor jezelf hebben. Je wilt bijvoorbeeld klantgedrag data gedreven maken met speciale aanbiedingen voor bestaande klanten. Of verkooptrends voorspellen zodat je met automatisch geplaatste aanbiedingen in je webshop precies op het juiste moment je voorziene doelgroep tot aankoop prikkelt. Als je vervolgens nader inzoomt op klantgedrag en datagedreven beslissingen kan je de data onderzoeken waarom klanten je dienst opzeggen. Kijk eens of je gegevens over klantinteracties, een aankoopgeschiedenis, en klant feedback in vaste data kan vangen. EasyData kan je overigens zeker behulpzaam zijn bij het ‘vangen’ van precies die benodigde data. Heb je daar vragen over, laat ons dat dan zeker weten!